משחה למניעת היתפסות Anti-Seize

בתחום הנדסת מכונות ואחזקה שוטפת, פרוק והרכבה הינה פעולה שגרתית שכל הזמן מתרחשת.

כאשר משך הזמן שלוקחת פעולת ההרכבה והפרוק נחשב "לצוואר הבקבוק" בתהליך האחזקה השוטפת והשאיפה שהיא תהיה הקצרה ביותר.

השימוש במשחות נגד היתפסות ממלא תפקיד מכריע בנושא זה, ונחשב כבסיס לשיטת עבודה של אחזקה מונעת. בדרך כלל השימוש בהן מיועד ליישם על הברגות אך גם להחלקה ולעיתים כחומר סיכוך בטמפרטורות גבוהות למגוון יישומים.

משחות למניעת היתפסות, מכילות תערובת של חומרי סיכה וחומרי סיכה מוצקים, ומספקות שכבת מגן מפני ההשפעות השליליות של חלודה, קורוזיה והיצמדות של מתכת למתכת. בניגוד לשימוש במשחות סיכה רגילים (גריזים), החלקיקים המוצקים במשחות למניעת היתפסות מיועדים לעמוד בלחץ הסגירה שמופעל ולא לברוח החוצה ולהשאיר את ממשקי המגע ללא חומר סיכוך.

מבלי להכביר מילים לגבי העומסים המופעלים על הברגות, סוגי מתכת, כושר הנעילה ועמידות בפני רעידות מבלי להשתחרר, חשוב לדעת שיש שוני גדול מאוד הקשור למומנט הסגירה (הכוח הנדרש לנעילה מקסימלית מבלי לפגוע בהברגה עצמה) בין הברגה עם משחה למניעת היתפסות והברגה בלי משחה ובין סוגי המשחות השונים בשל גודל החלקיקים במוצרים השונים.   

ישנם בשוק סוגים שונים למשחות למניעת היתפסות והתפתחות של קורוזיה והבנת ההבדלים בין סוגים שונים חיונית לביצועים אופטימליים ואריכות ימים של מכונות וציוד.

להלן סוגי המשחות השונים יתרונות וחסרונות:

  • משחה נגד היתפסות על בסיס נחושת: משחות נגד היתפסות על בסיס נחושת כמו ה HT 900 637 של חברת ORAPI הן אולי הגרסה הנפוצה ביותר שנמצאת בסביבות תעשייתיות. משחות אלה, המכילות ריכוז גבוה של חלקיקי נחושת בתוך משחת סיכה, מציעות הגנה מצוינת מפני קורוזיה, במיוחד בסביבות בטמפרטורה גבוהה. תכולת הנחושת מספקת שכבת הגנה המונעת היווצרות תחמוצות על משטחי מתכת וסיכוך המקל על פירוק של מחברים, ברגים ואביזרים מושחלים.

חסרונות:

מוליכות חשמלית: משחות על בסיס נחושת יכולות להוליך חשמל, מה שעלול להוות בעיה ביישומים חשמליים שבהם הבידוד הוא קריטי.

קורוזיה גלוונית פוטנציאלית: בשימוש עם מתכות שונות, משחות על בסיס נחושת יכולות לקדם קורוזיה גלוונית, מה שמוביל להתפתחות מואצת של קורוזיה על משטחי המתכת.

מגבלות טמפרטורה גבוהה: בעוד שהן יעילות בטמפרטורות בינוניות עד גבוהות, משחות על בסיס נחושת עשויות שלא לפעול בצורה אופטימלית בסביבות עם טמפרטורה גבוהה במיוחד, שבהן חלופות כמו משחות על בסיס ניקל או קרמי עשויות להתאים יותר.

  • משחה נגד היתפסות על בסיס אלומיניום: משחה על בסיס אלומיניום כמו ה HT 600 601 של חברת ORAPI מועדפות ליישומים בהם יש חשש מזיהום שתיווצר משימוש במשחות על בסיס נחושת, לדוגמא בציוד חשמלי או מכלולים שבהם נחושת עלולה לגרום לקורוזיה גלוונית. משחות אלה משתמשות באבקת אלומיניום דקה הנמצאת בתוך משחת סיכה המיועדת לתת הגנה מפני קורוזיה. משחות אלומיניום מתאימות גם לשימוש בסביבות טמפרטורה גבוהה יחסית ומציגות יציבות כימית טובה.

חסרונות: טווח טמפרטורות מוגבל, משחות על בסיס אלומיניום עשויות שלא להתאים ליישומים הדורשים טמפרטורות גבוהות במיוחד, מכיוון שאלומיניום נוטה להתחמצן במהירות בטמפרטורות גבוהות. בנוסף אלומיניום נותן סיכה נמוכה יותר בהשוואה למשחות עם בסיס אחר כמו נחושת, גרפית או קרמי, מה שעלול להשפיע על קלות ההרכבה והפירוק של רכיבים.

  • משחה נגד היתפסות על בסיס ניקל: משחות נגד היתפסות על בסיס ניקל כמו 725 של חברת AW. Chesterton תוכננו במיוחד כדי לעמוד בטמפרטורות קיצוניות ובסביבות כימיות קשות. משחות אלה משמשות לעתים קרובות בתעשיות כגון פטרוכימיה, תעופה, חלל וים, שבהן התנאים קשים ביותר ותחת לחץ. משחות מבוססות ניקל מציעות עמידות מצוינת בפני קורוזיה, חמצון והתקפה כימית, מה שהופך אותן לאידיאליות עבור יישומים קריטיים שבהם אמינות היא בעלת חשיבות עליונה.

חסרונות:

עלות: משחות על בסיס ניקל הן לעתים קרובות יקרות יותר מחלופות מבוססות נחושת או אלומיניום, מה שעשוי להרתיע יישומים מסוימים, במיוחד בתרחישי שימוש בנפח גבוה.

תגובות אלרגיות אפשריות: ניקל הוא אלרגן נפוץ אצל אנשים מסוימים, וחשיפה ממושכת למשחות על בסיס ניקל עלולה לגרום לתגובות אלרגיות אצל אנשים רגישים.

השפעה סביבתית: משחות המבוססות על ניקל עלולות להיות בעלות השפעה סביבתית שלילית עקב הרעילות של תרכובות ניקל, הדורשות שיטות טיפול וסילוק זהירות.

  • משחה נגד היתפסות מבוססת גרפיט: משחות נגד היתפסות מבוססות גרפיט כמו ה Copa 1100 679 של חברת ORAPI מסתמכות על תכונות הסיכה של חלקיקי גרפיט כדי למנוע שחיקה והיתפסות של רכיבי מתכת. מקדם החיכוך הנמוך של גרפיט ועמידותו בטמפרטורה גבוהה הופכים אותו לבחירה מצוינת עבור יישומים הכוללים פלדת אל-חלד, טיטניום וסגסוגות אחרות המועדות לשחיקה תחת עומס. משחות מבוססות גרפיט מתאימות גם לשימוש בסביבות עשירות בחמצן, כגון בשסתומים ואביזרים במערכות גז תעשייתיות.

חסרונות:

חומר משחיר ומלכלך, משחות על בסיס גרפיט יכולות לעשות לכלוך רב במהלך היישום ועלולות להשאיר שאריות שחורות, שעלולות להיות לא רצויות מבחינה אסתטית או לגרום לזיהום ביישומים מסוימים כגון תעשיית המזון.

עמידות כימית מוגבלת: בעוד שהן יעילות בסביבות רבות, משחות מבוססות גרפיט עשויות שלא להציע את אותה רמה של עמידות כימית כמו משחה מבוססות חלקיקים קרמיים או ניקל , מה שהופך אותן לפחות מתאימות לסביבות קורוזיביות מאוד או אגרסיביות מבחינה כימית.

  • משחה למניעת היתפסות על בסיס מוליבדן דיסולפיד (MoS2): משחות על בסיס מוליבדן דיסולפיד כמו MOB-60 611 של חברת ORAPI  מנצלות את תכונות הסיכה של חלקיקי MoS2 כדי להפחית את החיכוך ולמנוע מגע בין מתכת למתכת. משחות אלה מצטיינות ביישומים שבהם יש עומסים גדולים  וטמפרטורות קיצוניות, ומציעות תכונות שימון ומניעת שחיקה מעולות. משחות אלו המבוססות על MoS2 נבחרות לעתים קרובות לשימוש ביישומי רכב, כרייה ומכונות כבדות.

חסרונות:

רגישות פוטנציאלית לעומס: משחות מבוססות MoS2 עשויות להפגין רגישות לשינויי עומס, מה שעלול להשפיע על הביצועים שלהן בתנאי לחץ קיצוניים.

בעיות תאימות: ייתכן שחומרים מסוימים לא יהיו תואמים למוליבדן דיסולפיד, מה שיוביל לתגובות שליליות או לביצועים ירודים ביישומים מסוימים.

התייחסות לתנאי סביבה: משחות מבוססות MoS2 עלולות להתקלקל בתנאים סביבתיים מסוימים, דבר המחייב התחשבות זהירה בפרמטרים של היישום ובלוחות הזמנים של התחזוקה.

  • משחה למניעת היתפסות על בסיס קרמי וחומרים אנאורגניים- משחות למניעת היתפסות על בסיס קרמי כמו ה 785 של חברת AW. Chesterton פותחו לעמידה בכמה שיותר יישומים כמו משחות המסורתיות כולל עומסים קיצוניים וטמפרטורות גבוהות כמעט כמו משחות המבוססות על בסיס ניקל, אך ללא הסיכונים הבריאותיים והסביבתיים. מתאים ליישומים בהם מתקיימות תנאי חום רבים, כגון במערכות פליטה או מכונות תעשייתיות. עמידות לתנאי סביבה קשים, סביבה עם חומרים כימיים ועמידות גבוה ללחות, יעילות מקסימלית מפני קורוזיה וכן מתאים לסביבה רטובה. 

חסרונות:

משחות למניעת היתפסות על בסיס קרמי עשויות להיות יקרות יותר מאשר משחות אחרות בשוק, מה שעלול להגביל את השימוש בהן ביישומים שבהם חשובה יכולת הכרחית. חשוב לזכור שצריך מעט מאוד בכל יישום.

לסיכום,  כל מנהל אחזקה מקצוען יודע שחשוב מאוד לחשוב על העתיד גם כשאנחנו עוסקים בנעילת תבריגים וקיבוע של מכונה, תמיד יבוא היום שתצטרך לפרק ולכן חשוב להשתמש במשחה למניעת היתפסות הטובה והיעילה ביותר.

בעוד שמשחות על בסיס נחושת וקרמי עם תרכובות אן-אורגניות הן נחשבות רב-תכליתיות ונמצאות בשימושים רבים, נוסחות חלופיות כמו אלומיניום, ניקל, גרפיט, מוליבדן דיסולפיד מציעות יתרונות ספציפיים המותאמים ליישומים מסוימים שיש לדעת להתאים אותן ליישום.

בחירת המשחה מתאימה נגד היתפסות תלויה בגורמים שונים כגון תנאי הפעלה, תאימות חומרים ודרישות ביצועים. הבנת ההבדלים בין סוגים אלה של משחות נגד היתפסות תבטיח הגנה אופטימלית מפני קורוזיה והיתפסות, ובסופו של דבר תאריך את תוחלת החיים של הציוד והמכונות ותצמצם את זמני הפרוק והרכבה.

סיל הנדסה תשמח לעזור בבחירת המשחה המתאימה לסביבת העבודה.